24/7 Bouwservice

In geval van een calamiteit, bijvoorbeeld inbraak-, water- en stormschade, kunt u ons dag en nacht bereiken via telefoonnummer: 0486 431239

Verbouwing Oelbroeck verliep ‘volgens het boekje’

Home - Actueel - Verbouwing Oelbroeck verliep ‘volgens het boekje’

Van der Horst aannemers heeft ‘vindingrijk bouwen’ tot handelsmerk gemaakt. De Millse bouwer weet zich als geen ander te verplaatsten in de opdrachtgever en onderscheidt zich daarmee ook in complexe situaties. Dit blijkt andermaal uit een nieuw succesverhaal: de grootscheepse verbouwing van Oelbroeck in Sint-Anthonis. De multifunctionele accommodatie werd toekomstbestendig gemaakt. De samenwerking in het bouwteam verliep daarbij als uit het boekje.

Jorn van Bommel is projectleider Service en Onderhoud bij Van der Horst aannemers. “Bij deze aanbesteding was het onderdeel ‘communicatie’ van niet weg te denken belang. Het gaat bij Oelbroeck immers om een multifunctionele accommodatie met daarin onder meer een grote zaal met podium, diverse vergaderruimtes, de bibliotheek, ruimtes voor creatief gebruik, sport, een kinderdagverblijf, school en een prikpoli. Er zijn dus veel gebruikers. Bij de aanbesteding kwamen wij zowel op prijs, plan van aanpak als communicatie het beste uit de bus. Maar voordat we konden beginnen, kwam de opdrachtgever, de voormalige gemeente Sint-Anthonis, nog met een bezuinigingsronde van twee ton op het voorstel. Met de betrokken partijen hebben we keihard gewerkt aan die invulling, zodat er al anderhalve maand later een uitvoeringsprogramma was.”

Een echt bouwteam

“Na de inschrijving in januari 2021 konden we in juni starten met de verbouwing. De eerste fase betrof de multifunctionele accommodatie zélf, de tweede behelsde de bibliotheek, waarbij we ook enkele kantoren annex vergaderruimtes hebben bijgebouwd. De eerste fase was in november klaar, de tweede is in het voorjaar opgeleverd. Beide operaties hebben er vooral voor gezorgd dat de totale accommodatie weer één groot geheel is. Met bijzondere aandacht voor de entree van het gebouw: de opdrachtgever wilde een ingang die veel meer dan voorheen uitnodigt tot bezoek.”

Fons Jacobs, servicecoördinator en uitvoerder op het project, legt uit dat de bouwkundige aanpassingen met name schuilen in vernieuwing van wanden en plafonds. “Verder heeft het gebouw duurzame vloerverwarming gekregen en ook is de luchtbehandelingsinstallatie vernieuwd. De grote zaal kreeg een luxe geluidsinstallatie en de keuken een upgrade naar horecakwaliteit. Het ‘oude’ deel van Oelbroeck is daarmee toekomstbestendig gemaakt. De samenwerking met opdrachtgever en gebruikers was hoogstaand. Dit project leefde echt in de gemeenschap; iedereen wilde er het beste van maken. Met de architect, met beheerder Jos van Raaij en met de directievoerder namens de gemeente, Ferry Appelhof, hebben we als een bouwteam gefungeerd, in de juiste zin van het woord. Dat moest groeien, maar het is de verdienste van allen geweest.”

‘Buitengewoon professioneel’

Jos van Raaij was vertegenwoordiger van de gebruikers van Oelbroeck tijdens het proces, als beheerder van de stichting achter de gemeenschapsaccommodatie. Hij leverde sinds 2014 een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van Oelbroeck-‘oude stijl’ naar de nieuwe organisatie. Hij is sinds januari met pensioen, maar bleef niettemin de bouw begeleiden. “Ik kan elke partij deze aannemer aanbevelen”, zegt hij prompt. “Ik kom uit de logistiek en heb in die hoedanigheid veel projecten gedaan. Welnu, deze operatie verliep voortreffelijk, kan ik zeggen. We hebben allereerst moeten bezuinigen. Dat deden we daar waar het kon zonder daarbij het einddoel in gevaar te brengen. En dat is heel wat anders dan simpelweg ergens in het budget snijden. Wij als gebruikers, maar ook Van der Horst aannemers en Ferry Appelhof hebben daarmee een heel mooie prestatie geleverd.”

“Weet je dat ik met de mensen van Van der Horst eigenlijk niet eens zoveel contact had? Op de eerste plaats was Ferry Appelhof intermediair, maar los daarvan is dat een groot compliment, want dat betekent dat heel veel zaken die men ‘in het werk’ tegenkwam, door de bouwers zélf al getackeld waren voordat ze bij mij terecht kwamen. Van der Horst aannemers is dan ook buitengewoon professioneel georganiseerd.”

‘Zorgvuldig en volledig’

 Ferry Appelhof, directeur en projectmanager bij De Witte Oss, was directievoerder op het project Oelbroeck. “Wat direct opviel was dat Van der Horst uiterst correct werkt. Zorgvuldig en volledig. Heel transparant: niet eromheen kletsen, fout is fout en goed is goed. In de bezuinigingsronde hebben we kritisch gekeken waar we nog een veer konden laten, zonder aan kwaliteit in te boeten. Passend binnen het budget én bij de beeldvorming van opdrachtgever, gebruikers en architect. Dat lukte voortreffelijk.”

“Zowel Jorn als Fons was zeer betrokken richting gemeente en gebruikers. Fons heeft daar – dicht op de werkvloer – een grote rol in gehad, want het pand bleef in gebruik tijdens het project. Met tachtig procent verbouwing stuit je altijd wel op dingen die tegenvallen. De aannemer was een belangrijke speler in het opvangen van deze tegenvallers, met slimme oplossingen en voorstellen. En ten tweede: we zaten in de coronaperiode, de materiaalprijzen stegen al. Daarin hebben we samen oplossingen gezocht om binnen het budget te blijven. Jorn heeft goede voorstellen gedaan voor alternatieve materialen. Dankzij een coöperatieve houding konden we elkaar uitstekend vinden. Dat kan alleen maar wanneer een aannemer zijn zaakjes op orde heeft.”

 

8000

woningen hebben wij dagelijks in onderhoud

 

48

gebouwen brandwerend gemaakt

31

sportaccommodaties gerealiseerd