24/7 Bouwservice

In geval van een calamiteit, bijvoorbeeld inbraak-, water- en stormschade, kunt u ons dag en nacht bereiken via telefoonnummer: 0486 431239

Onderhoud van ruim 8.000 woningen voor Mooiland

Home - Actueel - Onderhoud van ruim 8.000 woningen voor Mooiland

Als woningcorporatie huisvest Mooiland ruim 50.000 mensen in 22.500 wooneenheden verspreid over heel Nederland. Voor iets meer dan 8.000 woningen verzorgt Van der Horst het onderhoud. Of het nu gaat om dagelijkse onderhoudsklusjes of het opknappen van ruimtes voor nieuwe bewoners: dit vraagt om een andere expertise dan nieuwbouw. Een strakke planning én heldere communicatie met de bewoners is cruciaal. Jorn van Bommel (projectleider) en Fons Jacobs (servicecoördinator) zijn twee specialisten uit het Service & Onderhoud team van Van der Horst en vertellen ons hoe zij dit in goede banen leiden. 

 

“In 2021 hebben we 189 mutatiewoningen opgeknapt en 1.250 orders voor

dagelijks onderhoud verwerkt.” Jorn van Bommel – Projectleider Service & Onderhoud

Dagelijkse klusjes versus mutatiewoningen

“Mooiland is een vaste opdrachtgever van ons”, vertelt Jorn. “Deze woningcorporatie werkt met een kerngebied, ingedeeld in drie regio’s. Daarvan hebben wij één regio volledig in ons beheer met circa 8.000 woningen. Hiervoor verzorgen wij de dagelijkse onderhoudsklusjes. Daarbij kun je denken aan waterlekkages, gaslekkages, elektrastoringen, deuren of ramen die niet sluiten en stormschade. Maar ook een wandje stukadoren of schilderwerk verzorgen. Alles eigenlijk. Zelfs als iemand zichzelf heeft buitengesloten staan we paraat met onze 24-uurs dienst.”

Naast dit dagelijks onderhoud, zijn ook de mutatiewoningen in beheer bij Van der Horst. “Als de huur wordt opgezegd of een bewoner komt te overlijden, brengen wij de woning terug in de oorspronkelijke staat. Vaak wordt er dan ook een badkamer, keuken of toilet vernieuwd, als deze aan vervanging toe is. Hierbij is een korte doorlooptijd belangrijk, zodat de nieuwe bewoners er snel in kunnen. Maar ook in bewoonde woningen pakken we deze elementen aan, dit noemen we ook wel ‘binnen refits’. In 2021 hebben we zo’n 189 mutatiewoningen en binnen refits opgeknapt en 1.250 orders voor dagelijks onderhoud verwerkt. Dat geeft de omvang van deze klant aan”, aldus Jorn. 

 

 

“We stellen een hele duidelijke en strakke planning op die we uitvoerig met bewoners bespreken.

Zo verloopt het proces soepel.” Fons Jacobs – Servicecoördinator

Beproefde werkwijze en de juiste skills

Dit vraagt om een strakke planning, vooral als je te maken hebt met bewoners. Gelukkig is Van der Horst daar bedreven in. Fons legt uit: “Wij beginnen altijd met het maken van een duidelijke planning. Daarin staat precies wanneer welke vakmannen van Van der Horst komen of wanneer er een partner aan de slag gaat. Alles volgt elkaar strak gepland op. Deze planning bespreken we in het geval van een binnen refit uitvoerig met de bewoners, ieder stap leggen we uit. We spreken een startdatum af en voordat we starten, krijgen ze de planning nog een keer te zien. Ook geven we dan informatie over wat zij van ons mogen verwachten, en wat wij van de bewoners verwachten. Door dit vooraf helder te maken, manage je de verwachtingen en verloopt het proces soepel. Vervolgens zorgen we ervoor dat de oplevering op de juiste manier gaat. Tijdens oplevering gaat er altijd een timmerman mee die de laatste, kleine dingen meteen kan oplossen. Zo weten we zeker dat we klaar zijn als we de deur dicht doen. Dat wordt goed ontvangen door bewoners en door Mooiland.”

 

“Het liefst werken we met vaste ketenpartners,

zodat we zeker weten dat ze kwaliteit leveren.” Fons Jacobs – Servicecoördinator

Een goed opgebouwd team

Deze planning naleven, gaat alleen met een team dat werkt als een geoliede machine. Jorn stuurt de totale afdeling aan, terwijl Fons en de ander servicecoördinatoren werkinhoudelijk met de opdrachten aan de slag gaan. Zij zijn van begin tot einde betrokken én verantwoordelijk. Daarbij werken ze samen met flink wat vakmannen. Fons vertelt: “Ik werk met een team technische beheerders, 12 timmermannen, een metselaar en een tegelzetter. Daarna komen onze ketenpartners in beeld, zoals loodgieters, elektriciens, stukadoors, tegelzetters en slopers. Het liefst werken we met vaste mensen, zodat we zeker weten dat ze kwaliteit leveren.”

Met zo’n 8.000 woningen weet je het maar nooit: er kunnen piekmomenten ontstaan. Ook daarop is Van der Horst voorbereid. Jorn: “Je weet nooit hoeveel mensen naar een andere woning vertrekken, dat is conjunctuurgevoelig. Daarom werken we met een flexibele schil. Aanvullend op het vaste team kunnen wij opschalen door meer eigen medewerkers in te schakelen of door ketenpartners in te zetten.”  

 

“Je komt echt bij de mensen thuis. Je moet begrijpen dat er meer is dan werk en

je hebt ook een signalerende functie.” Jorn van Bommel – Projectleider Service & Onderhoud

Signalerende functie

Naast bijzonder goed zijn in je vak, is het belangrijk dat deze professionals ook communicatief vaardig en sociaal zijn. “Je komt echt bij de bewoners thuis”, vertelt Jorn. “Je moet begrijpen dat er meer is dan alleen het werk. Soms kunnen bewoners hele verhalen vertellen, natuurlijk wil je daar gehoor aangeven en ondertussen zorgen dat het niet te lang duurt. Ook hebben we een signalerende functie. Hoe leven de mensen? Hoe gaan ze met het huis om? Als je twijfels hebt over de veiligheid of hygiëne, koppelen we dat terug aan Mooiland. Dat is ook een stukje sociale controle.”

 

Mooi succesverhaal

Maar wat als bewoners geen onderhoud willen? Ook dat gebeurt weleens, vertelt Jorn: “Onlangs was er een woning waar Mooiland al lange tijd niet meer mocht binnenkomen. Er was geen vertrouwen. Uiteindelijk is het met behulp van een wijkconsulent toch gelukt om ons daar binnen te krijgen, na veel goede gesprekken. De woning was door gebrek aan onderhoud in een slechte staat, dus wij zijn flink aan de slag gegaan. We mochten de bovenverdieping opknappen, stucwerk vernieuwen en een nieuw plafond plaatsen. Natuurlijk hadden we ook hier de planning goed besproken. Zo zijn we tot iets moois gekomen, waar de bewoners heel dankbaar voor zijn. Het vertrouwen is weer terug. Mooiland was daar zo blij mee, dat we zelfs een taart hebben gekregen als waardering.”

 

“Onze gesprekken met Mooiland gaan over de toekomst. Hoe kan het sneller, beter en kostenbesparend?

Wij zijn een partner die daarover meedenkt.” Jorn van Bommel – Projectleider Service & Onderhoud

Tevreden klant

We kunnen wel stellen dat Mooiland een tevreden klant is. Dat blijkt niet alleen uit de feedback, maar ook uit de toekomstplannen. “Wij zijn continu bezig met het verbeteren van de kwaliteit’, vertelt Jorn. “Zo evalueren we regelmatig met onze ketenpartners, zodat we iedere keer de puntjes nog beter op de i kunnen zetten en we telkens een stapje verbeteren. Ook Mooiland koppelt aan ons terug dat we altijd kwaliteit leveren. Daar praten we al niet meer over. Onze gesprekken gaan over de toekomst. Hoe kan het sneller, beter en kostenbesparend? We merken dat Mooiland dat belangrijk vindt en wij zijn graag een partner die daarover meedenkt.”, sluit Jorn af.  

8000

woningen hebben wij dagelijks in onderhoud

 

48

gebouwen brandwerend gemaakt

31

sportaccommodaties gerealiseerd