24/7 Bouwservice

In geval van een calamiteit, bijvoorbeeld inbraak-, water- en stormschade, kunt u ons dag en nacht bereiken via telefoonnummer: 0486 431239

Onboardingsprogramma: een warm welkom bij Van der Horst

Home - Actueel - Onboardingsprogramma: een warm welkom bij Van der Horst

Bij Van der Horst laten we nieuwe collega’s niet zomaar aan hun lot over. Integendeel. Met ons onboardingsprogramma verwelkomen we onze nieuwe medewerkers uitgebreid. Sharon van der Aa, personeelsfunctionaris, vertelt waarom dit zo’n succes is.

Toen Sharon bijna twee jaar geleden bij Van der Horst kwam werken als personeelsfunctionaris, miste ze iets. Natuurlijk werd ze als nieuwe collega hartelijk ontvangen, maar ze zocht wat meer verdieping. Dat was voor haar de reden om een uitgebreider onboardingsprogramma te ontwikkelen.

Een zachte landing

In veel organisaties wordt een nieuwe collega’s de werkplek aangewezen, ‘succes’. Gelukkig was dat bij Van der Horst niet het geval, maar toch wilde Sharon een stap verder gaan. “Ik wilde nieuwe medewerkers nog zachter en beter laten landen in de organisatie. Het is belangrijk om deze mensen direct op te nemen in je team. Als zij zich welkom en veilig voelen, kunnen ze met meer plezier aan de slag en presteren ze ook beter. Bovendien helpt het om ze te laten zien wie waarvoor verantwoordelijk is, wie wat precies doet en waarom we dingen doen zoals we ze doen. Dat is anders zo zoeken in het begin. Je krijgt dan al zoveel nieuwe informatie.”

“Nieuwe medewerkers ervaren echt een warm welkom”

– Sharon, personeelsfunctionaris

4 Pijlers
Om te zorgen voor een goede onboarding, bestaat deze uit meerdere elementen en momenten. Sharon licht ze toe.

  1. De eerste werkdag en -week
    “Op de eerste werkdag ontvang ik samen met een directielid de nieuwe collega. Deze krijgt bij ontvangst een mooie bos bloemen. We zorgen ervoor dat alles klaarstaat of -ligt; de werkplek, computer, auto, werkkleding. Dat geeft al meteen het gevoel van ‘je bent welkom’. Natuurlijk lopen we een rondje door het pand en schudden we veel handjes. In de eerste week geven we uitleg over de urenapp, business central en andere administratiesystemen.”

  2. Introductiebijeenkomst
    “Twee keer per jaar organiseren we een introductiebijeenkomst. Ik vind het namelijk mooi als er dan meerdere nieuwe medewerkers zijn, zo leren zij elkaar ook al meteen kennen.  Ze krijgen een presentatie van  Antoon van der Horst over de kern van het bedrijf. Hoe zijn we 94 jaar geleden begonnen, wat voor bouwwerken hebben we gebouwd en waar we nu staan. Vervolgens deelt commercieel directeur Ted van Schijndel alles over onze missie, visie en strategie. Ook vertelt hij met welke interessante tenders we bezig zijn. Daarna sluit ik af met een stuk over veiligheid; dat vinden we enorm essentieel in de bouw. We willen dat iedereen na een werkdag weer veilig thuiskomt bij hun familie. Deze dag is altijd gezellig, en dat alles onder het genot van Brabantse worstenbroodjes en lekker fruit.”

  3. Een ‘Horsty’-buddy
    “Alle nieuwe medewerkers koppelen we aan een ervaren medewerker, die vrijwel dezelfde functie heeft. Dit noemen we met een knipoog een ‘Horsty’. Deze buddy is het eerste aanspreekpunt voor de nieuwe collega, betrekt diegene bij de pauzes en bij personeelsfeestjes. Zo zorgen we ervoor dat iemand zich meteen thuis voelt in onze organisatie en overal bij betrokken wordt.”

  4. Bezoek bouwplaats
    “Alle medewerkers laten we een bouwplaats bezoeken, want daar doen we het voor. Dat is ons bestaansrecht. We dragen allemaal bij aan die vindingrijke bouwwerken voor onze klanten. Nieuwe collega’s krijgen dus altijd een uitgebreide rondleiding over een bouw om te zien wat we allemaal doen en hoe we werken.”

“We willen dat onze medewerkers het goed hebben”

– Sharon, personeelsfunctionaris

Positieve reacties

Van der Horst heeft inmiddels twee introductiebijeenkomsten georganiseerd. Bij de eerste bijeenkomst waren 12 nieuwe collega’s aanwezig, bij de tweede waren het er 7. De reacties? Die zijn positief. “Iedereen geeft aan dat het voelt als een warm welkom”, aldus Sharon. “Mensen vinden het fijn om de achtergrond van het bedrijf te leren kennen en in een informele sfeer met elkaar in gesprek te zijn. Ik hoor alleen maar enthousiaste verhalen. Ook het bezoekje en rondleiding op een bouwplaats, vinden de meesten erg waardevol.”

Familiegevoel

Dit warme welkom past goed bij ons familiebedrijf. “Zodra iemand bij ons komt werken, ontvangt diegene ook meteen de HR-activiteitenkalender. Vanmiddag komt iemand zijn contract tekenen, die persoon nodig ik meteen uit voor ons dagje uit naar Den Haag met al onze medewerkers en hun partners. Ook al is diegene dan nog niet begonnen, het is toch goed om hem er alvast bij te betrekken. Ook de bouwvakborrel en andere activiteiten die dit jaar al gepland zijn, benoemen we altijd met de vraag om deze alvast in de agenda te zetten”, vertelt Sharon. “De werksfeer is bij ons gemoedelijk. Je stapt makkelijk bij elkaar naar binnen en iedereen staat voor elkaar klaar. We organiseren veel leuke activiteiten. Ook als iemand al een tijdje in dienst is, zorgen we goed voor die persoon. Denk aan coaching of opleidingen. We blijven in gesprek om te kijken hoe we kunnen helpen om te ontwikkelen. We willen dat onze medewerkers het goed hebben”, sluit Sharon af.

 

8000

woningen hebben wij dagelijks in onderhoud

 

48

gebouwen brandwerend gemaakt

31

sportaccommodaties gerealiseerd