24/7 Bouwservice

In geval van een calamiteit, bijvoorbeeld inbraak-, water- en stormschade, kunt u ons dag en nacht bereiken via telefoonnummer: 0486 431239

De vraag achter de vraag

Home - Actueel - De vraag achter de vraag

Papa, waarom is dat zo?

De laatste tijd heb ik het nog wel eens lastig thuis. Mijn dochter van 5 jaar beantwoordt alles met de vraag ‘waarom’? Antwoorden met ‘daarom’ is voor een kind niet voldoende, daar neemt ze geen genoegen mee. Dus daar zit ik dan tegenover haar om uit te leggen dat fruit gezond is omdat daar veel vitamine inzitten. ‘Ja maar daar hebben we vitaminepilletjes voor’, zegt ze dan eigenwijs. Door haar ‘waarom vragen’ houdt ze mij ook scherp. Als ze na lange gesprekken eindelijk is gaan slapen, vraag ik me regelmatig af waarom iets is zoals het is. Is dat wel altijd logisch of is de kinderlogica soms vele malen slimmer? Wij zijn gewoontedieren, veel van wat wij doen, doen wij op de automatische piloot. Wij zijn het verleerd om de ‘waarom’ vraag te stellen. Soms is het ook veel eenvoudiger om daarom te doen dan waarom te vragen. Maar soms is het toch echt wel verstandig om kritisch te blijven.

Aangemoedigd door mijn dochter stel ik ook regelmatig de ‘waarom vraag’ aan mijn opdrachtgevers. Dat kan best wel irritant zijn, daar ben ik me van bewust maar ik doe dit niet om te irriteren. Mijn doelstelling is altijd om de beste oplossing voor de klant en/of gebruiker te vinden. En om dat te kunnen bereiken wil ik graag de behoeften en de eisen van de klant weten. Om deze behoeften te kennen moet er regelmatig worden doorgevraagd. Vaak is een opdrachtgever ook niet altijd bewust van zijn/haar eigen behoeften. Door kritische vragen te stellen proberen wij de klant te helpen om de behoeften en huisvestingsdoelstellingen helder te krijgen. Het vertalen van deze behoeften naar functionele eisen zorgt er regelmatig voor dat wij daardoor andere vindingrijke en betere oplossingen voor de opdrachtgever aandragen.

Maar wat bedoel ik hier eigenlijk mee? Misschien dat ik het kan uitleggen met een niet bouwgerelateerd voorbeeld. Eens in de zoveel jaar moet er geïnvesteerd worden in een nieuwe wasmachine. Ondanks dat deze steeds langer meegaan, hebben zij helaas niet het eeuwige leven. Dus als de wasmachine kapot is, wordt er gezocht naar ‘de beste koop’. Er is altijd wel een onderzoek van de consumentenbond op internet te vinden. Na het vinden van het juiste merk vergelijk ik de hele avond prijzen op internet, alleen maar om ergens vijftig euro goedkoper uit te zijn. Maar stel dat mijn dochter naar mij toekomt:

’Papa, waarom heb je een wasmachine nodig?’

’Omdat de onze kapot is.’

’Ja, maar waarom heb je dan een nieuwe nodig?’

 ‘Uhhh, dat is niet zo’n moeilijke vraag, hoe moeten wij anders jouw kleren schoon krijgen?’

 ‘Maar ik hoef geen schone kleren.’

 ‘Jawel lieverd, anders gaat het zo stinken, je wilt er toch ook netjes uitzien.’

 ‘Ja maar ik kan toch elke dag nieuwe kleren aan doen?’

 ‘Tja, als dat zou kunnen...’

 ‘Ja dat kan papa, wasjes doen is echt minder leuk dan kleren kopen.’

Tja, daar zit ik dan achter mijn computer met het uitzoeken van een nieuwe wasmachine. Maar eigenlijk heeft ze gelijk en is de ‘waarom’ vraag ook hier belangrijk. Waarom een wasmachine? De behoefte is schone kleren, maar is dan een wasmachine altijd de enige juiste oplossing? Handwas, stomerij, elke dag nieuwe kleren, het zijn allemaal oplossingen voor dezelfde behoefte. Afhankelijk van de functionele eisen (welke kleding moet schoon, hoe vaak, voor hoeveel personen, wat is je budget etc.) moet een oplossing worden gekozen. Natuurlijk zal voor dit specifieke probleem 99 van de 100 keer de wasmachine de juiste oplossing zijn, maar stel nu dat u net die andere persoon bent. Zit u mooi te kijken met een wasmachine, terwijl u eigenlijk beter een abonnement op de stomerij had kunnen nemen.

Ted van Schijndel

8000

woningen hebben wij dagelijks in onderhoud

 

48

gebouwen brandwerend gemaakt

31

sportaccommodaties gerealiseerd