Wie bij Van der Horst het kantoor van ‘Service & Onderhoud’ binnenloopt, zal al snel Ariën erbovenuit horen. Deze ervaren servicecoördinator houdt namelijk niet van stille werkplekken, maakt graag grapjes en vindt zijn afdeling de veelzijdigste die er is. Ariën zit goed op zijn plek door de laagdrempelige en persoonlijke sfeer in dit familiebedrijf. Wie hij is, waarmee hij zich bezighoudt en hoe hij het verschil maakt voor klanten én collega’s? Ariën vertelt ‘t hier.
Vertel eens Ariën, wie ben jij en waar kom je vandaan?
“Ik ben 40 jaar, geboren in Den Bosch, opgegroeid in Lithoijen en woon nu in Veghel samen met mijn twee dochters van 10 en 8 jaar oud. Als ik niet bij Van der Horst aan het werk ben, sport ik graag. Ik houd van zwemmen. Of je vindt me lezend in een boek, het liefst een spannende thriller, of aan het werk in de tuin. Verder zorg ik voor het konijn van mijn kinderen, wat ze zelf soms nalaten te doen, kijk ik graag Formule 1 en speel weleens een potje voetbal. Op zijn tijd ga ik zitten voor een puzzel, maar het liefst onderneem ik van alles met mijn dochters.”
Een bezige bij dus! Hoe lang werk jij al bij Van der Horst en wat heb je hiervoor gedaan?
“Inmiddels werk ik alweer bijna 5,5 jaar bij Van der Horst. Ik ben servicecoördinator op de afdeling Service & Onderhoud en verantwoordelijk voor verduurzaming- en brandveiligheidsprojecten. Daarnaast ben ik bezig voor verschillende projecten in de gemeentes Den Bosch, Arnhem en Tilburg. Zo zijn we nu bezig met de voorbereidingen om het stadhuis op de markt van Den Bosch te verduurzamen, een leuk project. Voordat ik bij Van der Horst ging werken, heb ik bij best wel wat aannemers gewerkt. Eerst als assistent uitvoerder, vervolgens als uitvoerder bij Dura Vermeer en Van Wijnen, daarna ben ik naar Van der Horst gegaan. Ik heb dus een aardige geschiedenis in uitvoering achter me liggen.”
Je neemt veel ervaring mee. Wat sprak je aan bij Van der Horst?
“Ted van Schijndel, de commercieel directeur, heeft mij benaderd. We kenden elkaar al. Hij heeft mijn interesse gewekt. Wat me vervolgens over de streep heeft getrokken, is het gesprek met Antoon, de directeur en eigenaar van Van der Horst. Dat was een heel open gesprek en wat me aansprak was het laagdrempelige en persoonlijke. Het is echt een mooi bedrijf, iedereen kent elkaar, je bent geen nummertje. Met vragen kun je bij iedere collega terecht en zij kunnen bij mij terecht. We letten goed op elkaar. Die gemoedelijke sfeer is kenmerkend voor een familiebedrijf. Dat trok me aan en is ook de reden dat ik hier nog steeds met veel plezier werk.”
Een gemoedelijk familiebedrijf dus. Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Iedere werkdag is anders, mijn werkzaamheden variëren heel erg. Soms ben ik heel de dag op kantoor om begrotingen te maken. Op een intensieve dag kan ik nog weleens bij nieuwe projecten ’s ochtends de werkzaamheden met de mannen doornemen en ze op gang helpen. Ook ben ik regelmatig bezig met de opname van gebouwen voor verduurzaming en brandveiligheid. Ik check dan wat er moet gebeuren, werk dat uit en maak een begroting. Die bespreek ik vervolgens met de opdrachtgevers. Daarna, wanneer we opdracht hebben gekregen, zorg ik voor de voorbereiding en bestel ik de materialen die we nodig hebben of koop de onderaannemers in. Ik verzorg de uitvoering en zorg ervoor dat het wordt opgeleverd. Dus ik begeleid projecten echt van A tot z: van opname tot oplevering.”
Lekker afwisselend! Wat wil jij daarbij voor collega’s betekenen?
“Collega’s kunnen altijd bij mij terecht. Ik zeg wel waar het op staat, daarin ben ik vrij direct. Ik wil duidelijk zijn en houd van open communicatie. Een kritische noot probeer ik altijd met een beetje humor te brengen, zodat het niet zo zwaar valt bij collega’s. Ik probeer iedereen zo goed mee te helpen waar ik kan. Soms hebben ze een onderaannemer nodig of weten ze niet wat ze met een offerte aan moeten, dan wil ik altijd meedenken.”
Collega’s weten dus wat ze aan jou hebben. En waarop kunnen klanten rekenen?
“Ook klanten kunnen rekenen op open en eerlijke communicatie. Ik probeer nooit verwachtingen te creëren, want dan valt het snel tegen. Als ik een planning niet kan halen, horen klanten dat vooraf in plaats van halverwege het project. Zo weten we ze op voorhand al wat ze aan mij hebben. Voor een project in Arnhem hadden we eerst alleen de brandveiligheid op ons genomen, maar toen ze een probleem hadden met sneeuwbelasting op een dak moest er met spoed iets geregeld worden. Deze vraag is bij mij terechtgekomen en ik heb toen meteen actie ondernomen. Nu blijft deze opdrachtgever terugkomen met vragen en klussen. Ze weten dat wij echt vooruit willen en met de beste bedoelingen de opdrachtgever helpen. Ze weten wat ze aan ons hebben en dat vind ik mooi.”
Wat is daarbij nou typisch Ariën, wat kenmerkt jou in je werk?
“Ik ben vrij aanwezig. Ik maak graag een grap en als ik binnenkom heb ik vaak meteen het hoogste woord. Als ik iets hoor waar ik eigenlijk niks mee te maken heb, kan ik er nog weleens een oneliner ingooien. Ik probeer altijd de sfeer erin te houden. Ik kan niet tegen een stille afdeling. Er moet, naast hard werken, af en toe een keer een grap gemaakt worden, gebuurt worden en gelachen worden.”
Een sfeermaker! Waarvan word jij echt blij en waar kun je juist totaal níet tegen?
“Ik word blij van mijn directe collega’s. Als ik die zie, daarmee samenwerk en af en toe een lolletje maak. Zij geven mij de energie om me iedere dag weer in te spannen. Waar ik niet tegen kan, is als mensen niet eerlijk zijn. En ik houd niet van langdradigheid. Ik wil snel vooruit en niet te lang in dingen blijven hangen.”
"We letten goed op elkaar. Die gemoedelijke sfeer is kenmerkend voor een familiebedrijf. Dat trok me aan en is ook de reden dat ik hier nog steeds met veel plezier werk."
Hoe zie je Van der Horst over 5 jaar?
“We zijn aardig aan het groeien. Er is in die 5,5 jaar flink wat personeel bijgekomen. Die groei is goed, maar zorgt ook voor wat roering. Ik hoop dat we over 5 jaar als bedrijf wat meer in een stabiele fase komen en dat we juist met die stabiliteit kunnen voortbouwen. Want we zijn goed in wat we doen. Bij ons worden dingen bedacht of uitgezocht waar lang niet iedere bouwpartner over nadenkt. We willen heel graag meedenken in oplossingen en niet zo snel de kont in de krib gooien. Dat heel ver out of the box denken onderscheidt ons van andere aannemers.”
En jouw rol daarin?
“Ik vind onze afdeling Service & Onderhoud de meest gevarieerde afdeling die er is. En ook de luidruchtigste. Ik hoop daar nog lang te mogen werken, ik zit er echt op mijn plek. Als het aan mij ligt blijft dat nog wel even zo!”
Los van het werk: wat wil je zelf binnen nu en één jaar zeker gedaan hebben?
“Ik wil heel graag een keer met mijn kinderen naar Disneyland Parijs. Dat gebeurt deze zomer. Verder wil ik ooit nog het Caribisch gebied bezoeken. Ik wil wat je in de films ziet in het echt zien. Dat zal dan vast wel tegenvallen, maar dan ben ik er toch een keer geweest.”
Bedankt voor jouw tijd en openhartigheid Ariën!
8000
woningen hebben wij dagelijks in onderhoud
48
gebouwen brandwerend gemaakt
31
sportaccommodaties gerealiseerd