24/7 Bouwservice

In geval van een calamiteit, bijvoorbeeld inbraak-, water- en stormschade, kunt u ons dag en nacht bereiken via telefoonnummer: 0486 431239

Bouwen in de zorg: als het kan zonder overlast en stof

Home - Actueel - Bouwen in de zorg: als het kan zonder overlast en stof

Een verbouwing uitvoeren in een bedrijf waar kostbare productie gewoon door moet draaien, is ons niet vreemd. Met de juiste voorbereiding en een gedetailleerde planning komen we altijd tot een goed resultaat, zonder dat de bedrijfsprocessen daaronder lijden. Bouwen in een orthopedische kliniek waar patiënten een deur verder bijkomen van een operatie, is weer een ander verhaal. Maar ook daarvoor hebben we de juiste expertise in huis. Fons Jacobs, Service coördinator bij Van der Horst, neemt ons mee in de (verbouw)wereld van ViaSana.

Van der Horst is al jaren bouwpartner van ViaSana in Mill, een orthopedische kliniek die jaarlijks meer dan tienduizend patiënten helpt met adviezen, operaties en pijnbehandelingen. Fons vertelt: “Operaties vinden 5 dagen in de week plaats en wanneer nodig verblijven patiënten ook in het weekend bij ViaSana. Als in het ziekenhuis groot onderhoud, uitbreiding of vernieuwing moet plaatsvinden, is het iedere keer weer een uitdaging om de juiste balans te vinden. Zowel patiënten als personeel mogen weinig tot geen overlast ondervinden van onze werkzaamheden.”

 

“Onze kracht zit in het vooraf afstemmen van de planning en de heldere communicatie,

zodat iedereen rekening kan houden met de werkzaamheden.” 

Voorbereiding is alles

Voordat de uitvoering van een opdracht bij ViaSana begint, vindt er grondige afstemming plaats. “We plannen een paar momenten in om vooraf samen met de opdrachtgever alles goed door te nemen en af te stemmen”, aldus Fons. “Onze kracht zit in deze afstemming en heldere communicatie. Het gaat erom dat je duidelijk uitspreekt wat je van elkaar verwacht. Op basis van deze voorbereiding leveren we gedetailleerde planningen aan. Wat is de overlast die je kunt verwachten? Wanneer gaan we wat precies doen? Zijn er belangrijke aanpassingen? Alle werkzaamheden worden netjes gepland, zodat iedereen daarmee rekening kan houden.”  

Werkzaamheden bij de slaapzalen van ViaSana vragen bijvoorbeeld weer andere afstemming dan bij de OK. Daar mag totaal geen overlast zijn, en ook geen enkele hoeveelheid stof. Deze details worden allemaal vastgelegd in een plan van aanpak, die de organisatie zelf ook kan delen met hun personeel. Zo weten zij precies wat ze kunnen verwachten aan eventuele overlast.

 

“We werken graag met dezelfde partners,

want zij weten ook hoe belangrijk het is om zo min mogelijk overlast te veroorzaken.”

 

 

De juiste mensen op de juiste plek

Fons werkt bij ViaSana met een vast koppel timmermannen. Zij kennen de regels en weten de weg. Daarnaast is het zaak om die afspraken ook bij onze onderaannemers op het hart te drukken. Fons legt uit waarom: “We werken graag met dezelfde partners, want zij weten ook hoe belangrijk het is om zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Bij ViaSana werkt daarom één vast team dat we regelmatig inzetten.”

Nieuwe patiëntenkamers en kantoortuinen

Twee jaar geleden heeft Van der Horst alle patiëntenkamers vernieuwd bij ViaSana. “Omdat er natuurlijk wel plaats moest zijn voor de patiënten, hebben we eerst twee nieuwe patiëntenkamers bijgebouwd in de gang. Zo ontstond er ruimte, waardoor wij aan de slag konden. Op de OK kunnen we altijd alleen op zaterdagen terecht, dan zijn er geen operaties. Onlangs hebben we van alle kleine kantoren één grote kantoortuin gemaakt. We hebben het in 2 fases gedaan om de rust te bewaren en zodat patiënten in de loopgang geen tot weinig overlast hadden. Hierbij hadden we het voordeel dat veel mensen thuiswerkten door de coronamaatregelen. Het HR-team is tijdelijk verhuisd naar een andere verdieping, zij moesten namelijk wel op kantoor aanwezig zijn. Daarom hebben we eerst de ene kant verbouwd en ingericht, de HR-medewerkers verhuisd, en daarna het laatste stuk beetgepakt”, vertelt Fons.    

 

“Het transport van materialen doen we op zaterdag, daarna kan er gepoetst worden.

Na het weekend kunnen mensen gewoon naar binnen, alsof er niets gebeurd is.” 

 

Al deze werkzaamheden worden goed voorbereid. Dat vraagt om een gedetailleerde planning en afstemming. “We laten niks aan het toeval over”, zegt Fons. “We plakken het werkgebied op vrijdag voor het weekend af, als de bezoekers uit het gebouw zijn. Het transport van materialen doen we zaterdagochtend. Zaterdagavond verwijderen we dit weer, zodat er gepoetst kan worden. Na het weekend kunnen mensen gewoon naar binnen, alsof er niets gebeurd is. Het volgende project staat alweer op de planning: van 5 kamers maken we één centrale ruimte”.

8000

woningen hebben wij dagelijks in onderhoud

 

48

gebouwen brandwerend gemaakt

31

sportaccommodaties gerealiseerd